2019. január 25., péntek

A koncentráció a meditáció előszobája

"Egy jóga testhelyzet gyakorlásának közepén megjelenhet például a vacsora, a desszert gondolata, vagy hogy mit rendeljünk ebédre. Az elvégzendő feladattól elkóborló gondolatok magasabb tudati funkciók hiányát jelzik. Így az alacsonyabb elme az alapvető étel utáni vágy hatása alá kerül. Az elme magára hagyja a teste, és az energia kettéoszlik: a fizikai energia a mozdulatban vesz részt, a mentális energia az ételen fantáziál. Nincs magasabb szintű működés, ami a kettőt egyesítené. A helyzet kaotikus, ezért nem lehet produktív. A testhelyzetet tökéletlenül hajtjuk végre, és ez még sérüléshez is vezethet. Az elme működése értelmetlen és zavaró - elpocsékolja az energiát."

"Amikor az alacsonyabb ételem vagy elme nem vesz fel folyamatosan érzéki benyomásokat, akkor nyitottá válik a belülről érkező impulzusokra." 

Részletek a Jóga és Pszichoterápia című könyvből

Laza lelkiállapot, a meditáció a csend, emiatt nem lehet "valamin meditálni és "a jóga hogyan vulgarizálódik el gimnasztikává" Popper Pétertől

Néhány idézet a mellékelt videóból:
"a laza lelki állapot a legmegfelelőbb, görcsösen nem lehet boldognak lenni"
"valamin nem lehet meditálni, valamire koncentrálni lehet, a valódi meditáció egy belső kiüresedés (ng: ajánlom figyelmébe minden bőség, szeretet, stb meditációt gyakorlónak  ). Amit elhatározni nem lehet, hogy én délután négykor belsőleg kiüresedek."
" a jóga elvulgarizálódik gimnasztikává és azt hiszi, hogy ő valahonnét valahová tart, ha a lábát a nyaka köré tudja tekerni"
"nem látott fegyelmezetlenebb gondolkodásúakat, mint az európaiakat...vagy a múltjukon, sérelmeiken rágódnak ami egy irrealitás, mert MÁR nincs, vagy a jövőjükön töprengenek, azt próbálják megtervezni. Boldogok akarnak lenni, a jövőben, ami egy irrealitás, mert MÉG nincs! És nem élik meg soha kellő intenzitással a jelent, a most és ittet. Azon átszaladnak!"
Popper Péter



2018. október 23., kedd

Lazíts! Yoga Nidra – a relaxáció tudománya és művészete (idegen tollakkal)

A http://semmelweis.hu-honlapon elérhető egy prezetntáció a Yoga Nidra - a relaxáció tudománya és művészete címmel.

Néhány oldal belőle:






A teljes prezentációt itt találod: http://semmelweis.hu/anatomia/files/2018/01/Yoga-nidra_NemesPeter_20180405_kiadott.ppt

2018. szeptember 24., hétfő

Őszi napforduló és az ilyenkor "szokásos dolgok"!

forrás: pixabay.com
Tegnap,  2018 Szept. 23. 01 óra 54 perckor lesz az őszi napéjegyenlőség más néven napforduló.

"Régen ezen az éjszakán ünnepet ültek, méghozzá a Földanyáét, az aratást és az utána következő pihenést helyezve előtérbe. Ez a beérett termés, a betakarítás ünnepe." (forrás: http://netfolk.blog.hu/2013/09/21/az_oszi_napejegyenloseg_es_a_kore_csoportosulo_hiedelmek_es_szokasok)



A napforduló az új kezdetek lehetőségét hozza! Ez így ősszel a befelé figyelést, az önmagunkra figyelést, a számvetést (lassan itt az év vége, a terveimmel hogyan állok?) hozza magával. Ha a számvetés nem a pozitív irányba mozdul el még van időnk év végéig behozni és megtenni/elintézni/elolvasni/megnézni/elkészíteni azt amit 2018-ra terveztünk de még nem jutottunk hozzá.
Ehhez egy ötlet!

Bármi amit szeretnél beletenni az életedbe, legyen az egy könyv elolvasása, egy film megnézése, egy bármi :) elkészítése, idő szakítása régi barátokra, tényleg bármi, ahhoz előbb helyet/időt/teret kell csinálni az életedben hozzá!

Szóval nem a "to do list" legyen egyre nagyobb, hanem megpihenve, egy tea/kávé mellett átnézni, nem azt, hogy mi kellene hogy legyen még, hanem, hogy mid van most. Unalomig ismételt közhely, hogy tele polcra nem lehet pakolni, de tényleg így van. Ha minden nap tele a naptárad és várod, hogy majd egyszer legyen "üres" időd, hogy tudd elintézni a magadnak megígért, fontos dolgokat, akkor lehet ez a nap sosem jön el! Mivel Te várod, hogy legyen üres nap a naptáradban, amit Te írsz tele! :)
Ha most arra gondolsz, hogy de nem tudok, akkor lehet a saját életed rabja vagy, lehet nem sok választ el a depressziótól, mégha az estéidet hangos romkocsmákba is töltöd, tartva a csendtől, hogy magaddal szembe nézz!

Volt egy filozófia tanárom aki az önbizalmat furán értelmezte: ha megígérsz magadnak valamit, hogy megcsinálod és meg is teszed, akkor bízol önmagadban, tehát van önbizalmad.
Ha év elején teleírod fogadalmakkal a naptáradat és alig valósítasz meg belőle bármit is, akkor nem bízhatsz magadban, nincs önbizalmad. Fura tudom, ha másra nem jó elgondolkodtat! :)
Röviden: itt a rendrakás és a fölösleges dolgoktól megválás ideje, hogy az év vége ne egy eszeveszett hajsza legyen az idővel! ;)

2018. április 26., csütörtök

A légzésről (túllégzés, "hasi" légzés, stb)

A szerda délelőtti jóga foglalkozás után beszélgettünk a légzésről és kiderült, hogy tele vagyunk félreértésekkel a légzéssel kapcsolatban.

forrás: pixabay.com
Néhány tévhit:

- ha mélyebben és lassabban lélegzek több oxigén jut a szervezetembe mint felületes légzésnél. NEM IGAZ! És nem is kell feltétlen több oxigén, mivel ha felborul a szervezet sav-bázis egyensúlya (túllégzésnél gyakori, mivel csökken a széndioxid szint a vérünkben) akkor rosszul, leszünk (sápadtság, verejtékezés, szapora pulzus, végtag zsibbadás, izgatott állapot, nehezített beszéd, verejtékezés) forrás: http://patikapedia.hu/hiperventillacio


- Az a jó ha a hasamba lélegzek! NEM IGAZ! A tüdőnk a bordakosárban van, így csak oda tudunk lélegezni, de persze nem mindegy, hogy hogyan tesszük ezt. A rekeszizom a legfontosabb légzőizom. Mikor belélegzünk a a rekesz kupolái lelapulnak a hasüreg felé, ez okozza a hasfal mozgását. De a rekeszizom belégzéskor az alsó bordákat felfelé húzza, így a mellkas alsó része oldalra és felfelé tágul (vödörfül mozgás, ahogy B.K.S. Iyengar Pránajáma új megvilágításban című könyvben is leírják).

- Lélegezni mindenki tud, nem kell tanulni! Rész igazság, ugyanis az emberek jelentős része nem jól lélegzik (általános orvosi gyakorlatban az összes beteg 6-11 százaléka ezen az egészségtelen módon lélegzik. forrás: http://patikapedia.hu/hiperventillacio és még egy adat: a teljes népesség 15-30%-a szenved valamilyen légúti betegségben forrás: dr.Lengyel László légzőtorna légzés szabályozás című könyv)

2018. március 7., szerda

A "csípős" munkáról... Egy pici HYPE a csípőhorpasznak! :)

forrás: https://www.lower-back-pain-answers.com/iliopsoas.html
Amit a csípőhorpaszról tudni kell :)

A csípőhorpasz a felső test és az alsó test közötti híd. A test mozgásának középpontjában áll.

Gyakran nevezik a "hatalmas, erős" csípőhorpasznak a fitnesz világban mivel számos fontos funkciója van a mozgásban az egész testre kihatóan.
Ha "csak" egyszerűen fáj a derekad és az orvos, röntgen, ct, mr nem mutatott semmi elváltozást...de a derekad mégis fáj, lehet hogy a csípőhorpasznál kell keresni a megoldást...


Milyen problémák hátterében lehet gyanús a csípőhorpasz:
- deréktáji és keresztcsonti fájdalmak
- fájdalom a lábakban, a nehéz, fáradt láb érzése
- rossz testtartás
- alvászavarok
- gyalogláskor fellépő csípő és combfájdalmak
- szorongások, depresszív hangulat (ezt lentebb bővebben kifejtem)


Most nézzük meg a másik oldalt. Mi a helyzet a megfelelően működő csípőhorpasszal?

forrás: http://mozgunk.hu/2017/03/05/kinetikus-lanc/


A megfelelően működő csípőhorpasz izom neutrális tartásba hozza a kismedencét, stabilizálja a csípőt, támogatja az alsó gerincet és a hasrészt, támogatja a szerveket a kismedencei és a hasüregben, és ez lehet meglepő, de a helyes csípő és megfelelően működő csípőhorpasz a gerinc nyaki szakaszának a problémáit is enyhíti. Hogy miért is?
Ehhez egy picit távolabbról kell néznünk a testünket és kell egy kifejezés is ide a "kinetikus lánc" avagy a "minden mindennel összefügg a testünkben, ha mozgásról van szó".
A képen is látszik, hogy a testünkbe leegyszerűsítve írva "egy stabil és egy mobil" rész követi egymást. Mi történik ha a mobil rész "stabil" lesz (megfeszül, beszűkül a mozgástartomány az adott területen), a test kompenzál és az eredetileg stabil terület fog mobilizálódni, de mivel nem ez a meghatározott, természetes feladata, így fájni fog és később sérülések kiindulópontja lehet.
Akkor nézzük meg, hogy mi van a csípő (elvileg mobil) felett: a gerinc ágyéki szakasza (elvileg stabil) és a csípő alatt pedig a térd (elvileg stabil). Ha ezt a gondolatmenetet megérted, már érthető a sok derékfájás és piriformisz szindróma oka lehet egy túl feszes, nem megfelelően mozgó csípő.
Visszatérve még a megfelelően mozgó csípő "SWOT" analíziséhez, a jól működő csípő segíti
- a zsírégetést
- a sportteljesítmények javulását
- a fájdalommentes életet
- a stressz szint alacsonyabban tartását
- a jó alvásban is segíthet és a helyes légzésben is, mivel kapcsolatban van a rekeszizommal ami az elsődleges légzőizom.

Jobb alvás, zsírégetés és stressz szint csökkenés? Igen, bár mint a címben írtam most egy picit HYPE-oljuk a csípőhorpaszt! :)
Valóban, ha feszes a csípő akkor a testünk "fuss vagy harcolj" üzemmódban van, riadókészültségben, mivel ez a belső, hatalmas izom így mélyen kapcsolódik a természetes túlélési ösztönünkhöz.
Így a feszült csípő olyan infót küld az agyba, mintha állandó veszélyben lennél. Feszült, stresszes helyzet, pedig nem segíti a zsírvesztést, a megfelelő testsúly elérését és zavarja a nyugodt alvást is.
A csípőhorpasz legnagyobb "ellensége" az ülés, az ülő munka, az ülő életmód. (gondoljuk végig, mennyit ülünk egy nap: autóban, tömegközlekedésen, munkában, otthon, ...)

Ha HYPE legyen HYPE ;)
Egyszerűen mondhatjuk, ez az izom a helyes testtartás alapja. Ha a csípőhorpasz túlfeszült, komoly következmények járhatnak az egész testben. 

Lehet még fokozni? Lehet... ;)
" a test súlya a medencén, csípőízületen keresztül tevődik át az alsó végtagokra. A súlyelosztásnak megfelelően alakul ki a csontszerkezet is (trabekulák). A csontszerkezet a mozgásfejlődéssel alakul ki...Az élet folyamán a csontszerkezet folyamatosan átalakul és destruálódhat is.... A csontszerkezet "gyenge pontja" a femur nyakánál található."
A femur nyaka? Mi az? :) A combcsont nyaka, a combnyaktörés ami oly sok csontritkulásos beteg életét keseríti meg. A fentiek alapján a megfelelően mozgó csípőhorpasz segít a csontritkulás megelőzésében!


2018. március 5., hétfő

Miért kellene a terápiás jógaoktatóknak egészségügyi képzés (is)?

Álljon itt egy idézet dr. Vígh Bélától amit mint lektori vélemény írt a Mira Mehta Gyakorlati jóga című könyvéhez.
"A könyv ajánl ászanákat a menstruációs panaszok, fejfájás, stb. esetére. Nem mindegy, hogy melyik gyakorlat okoz alhasi vérbőséget, melyik nem; mikor van erre egészségügyileg szükség és mikor káros hatású. A fejfájás sem mindig gyógyítható meg az ajánlott testhelyzetekkel. Pl. egy egyszerű vazomotorikus fejfájásnak nem lehet gyógymódja a fejenállás; nem is beszélve arról, hogy mennyi más oka lehet az egyszerű fejfájásnak."




Hogy ki volt dr. Vígh Béla?
Itt olvashatsz róla:

Dr. Vígh Béla írta az alábbi könyveket:


Itt pedig egy videó dr. Vigh Béla előadásaiból: