2020. január 1., szerda

Újévi fogadalmakról! Avagy miért nincs a pihenés a listában?!


forrás: pixabay.com
Ebben a "miniblogban" egy apró de annál fontosabb dologról írok, ez pedig a pihenés. A pihenés alap szükséglet ahhoz, hogy legyen erőd új dolgokhoz. Ha fáradt vagy nem fogsz tudni új dolgokat felvenni a napi teendőid közé!
Tehát a nagy újévi fogadalmak közepette, érdemes elgondolkodni, hogy "oké, oké újévtől elkezdek reggelente jógázni", de ha kialvatlanul ébredek, hamar elmúlik a lendület és az önfegyelem. 
A nap 2020-ban is "csak" 24 órából áll! :) Ha túlhajtod magad, kifáradsz és még lelkiismeret furdalásod is lesz, hogy nem tartottad meg a fogadalmad! 
A téli időszak, mikor jön az újév, nem éppen a legaktívabb időszakunk! Nézd csak meg a természetet, PIHEN! Ránk emberekre a tavaszi fáradtság jellemző március táján, mikor a természet megújul, kivirágzik! Apró dolog de érdemes elgondolkozni, hogy mennyire élünk együtt, összhangban a természettel!?
forrás: pixabay.com
  Visszatérve a fogadalmakhoz, ahhoz, hogy bevigyél valami új dolgot/szokást az életedbe, kell az elengedés is..., tudod a nap 24 órából áll! :) Ha valamit beleteszek, időt kell találnom rá! :)
Tehát tervezd meg azt is, hogy mit fogsz elengedni a jelenlegi életviteledből (pl. kevesebb tv nézés, kevesebb lustálkodás...ez a lista végtelen :) ).
Összefoglalva az előbbi kusza gondolatokat:
Azt javaslom, hogy ne azt fogadd meg elsőre, hogy minden reggel jógázol, hanem azt, hogy lefekszel időben aludni! Hogy kipihentebb legyél!

Tudnivalók az első jógaóra előtt/után! :)

Mi a hatha-jóga?
A mai kor legnépszerűbb jóga irányzata, amelynek testgyakorlatairól nagyon sokan hallottak már. Sokan a hatha jógát azonosítják jógaként. Jellemzői a statikus pózok lassú átmenettel, légzőgyakorlatokkal és meditációval, relaxációval együtt. A hatha jóga gyakorlatai megerősítik, rugalmassá, egészségessé teszik a testet és az elmét, megacélozzák az akaraterőt, kiélesítik a figyelmet, lazítanak testileg-lelkileg, megtanítják az optimális energia-befektetés módját - a relaxált cselekvést.

Milyen jógaórák vannak?
A Prána jógakuckóban a fentebb ismertetett klasszikus hatha jóga órákon tudsz részt venni. A klasszikus hatha jóga (kezdő, középhaladó) foglalkozásokon kívül jóga work - power flow (haladó) és fókuszban a gerinc jóga (75perces) foglalkozásokon tudsz részt venni. órarend:
www.gaborjoga.hu.
 1-2 havonta vannak hosszú (2-2,5órás) tematikus jógafoglalkozások. Ezek a foglalkozások egy adott terület ölelnek fel (pl: légzőgyakorlatok, derékfájásra gyakorlatok, női jóga, évszakok jógája, meditációs foglalkozások, légzőgyakorlatok).

Mennyit kellene jógáznom, hogy fejlődjek?
Mint mindenre, így a jóga gyakorlására is igaz, hogy minél többet és minél rendszeresebben gyakorolsz, annál hamarabb érsz célt. Ha mondjuk egy nyelvet szeretnél megtanulni belátható időn belül, akkor a heti egy alkalom egyértelműen kevés lenne. Hasonló a helyzet a jógával is. A heti egy alkalom a fejlődésre kevés, talán arra jó, hogy egy kicsit átmozgasd magad és lazíts a végén. Ha viszont szeretnél fejlődni a jógában és ennek hozományaként egy teljesebb életet élni, akkor érdemes naponta legalább 10-15percet gyakorolni otthon és heti 1-2x jóga órára járni. Amit a jóga foglalkozáson tanulsz azt otthon nyugodt körülmények között tudod jól begyakorolni. Az otthoni gyakorlásra a legmegfelelőbb idő korán reggel, vagy az esti időszak.  A leghatékonyabb testtartás-javulást és fejlődést heti 2 jógaórával tudod elérni, + ha gyakorolsz otthon is legalább heti 3x 10-15 percet!

Hogyan gyakoroljam a hatha jógát?
Fontos a jógához való hozzáállás, attitűd! A jóga nem versenysport, tehát nem az a cél, hogy a társaidat túlszárnyald. A cél önmagunk megismerése, egészségesebb – erősebb test, helyes légzés, nyugodt idegrendszer és az ezekből adódó teljesebb élet. Emiatt a jóga ászanákra ne úgy tekints, mint tornagyakorlatokra, ne erőltesd a testedet, intenzíven de a fájdalmat elkerülve érdemes gyakorolni. A testtartásokban figyeld meg magadat, a testedet, izmokat, ízületeket, az egyensúlyodat, a légzésedet. Majd tudatosítsd azokat a területeket, amelyeket el lehet még lazítani, hogy csak annyi aktivitás legyen a testben, amennyi okvetlenül szükséges. Ez az elv, a relaxált cselekvés alapja. Ha ilyen hozzáállással gyakorlod az ászanákat, a fejlődés sem marad el!
Ne kerülj ilyen helyzetbe! :)

Mi a neve a gyakorlatoknak, amiket gyakoroltunk az órán?
Összefoglaló nevük: ászana
Ez a szó testtartást jelent, de jelenthet tökéletes tartást is. Az ősi történet szerint Síva, a jóga ura 84.000 testhelyzetet vett fel, hogy megtalálja azokat, amelyek az ember számára megfelelő és biztonságos lehet. Nyolcvannégy ilyet talált (jelenleg kb.: 150-200 ászanával foglalkozunk, mert vannak a fordított, kiterjesztett, fekvő, stb változatok).
Az ászanáknak könnyedeknek és erőlködéstől menteseknek kell lenniük. Ennek még a viszonylag nehezebb gyakorlatokra is igaznak kell lennie. Az ilyen gyakorlatokban a könnyedséget azzal érhetjük el, hogy betartjuk a nem ártás (Ahimszá) elvét és nem akarjuk rögtön, „minden áron” tökéletesen végrehajtani a gyakorlatot. Az ászana tanulása éppen abban a gyakorlásban tökéletesíti a jógázót, hogy azt lépésről-lépésre egyre tökéletesebben tudja végrehajtani. A megelégedettség (Szamtósa) gyakorlása is benne van ilyenkor, hiszen megelégszünk a testünk pillanatnyi teljesítményével, hiszen tudjuk, hogy a gyakorlással a képességeink egyre fokozódni, fejlődni fognak és hamarosan a rendszeres, pontos, szelíd de kitartó gyakorlással el tudjuk érni azt, amit szeretnénk.
Az ászanák másik céljaként az érzékelés finomítását tehetjük. Jóga foglalkozáson sokszor hangzik el, hogy figyeld a tested, figyeld a testérzeteket, áramlásokat. A test változásainak egyszerű figyelése is elegendő ugyanis ahhoz, hogy az érzékek magasabb szintű finomságra jussanak és olyan dolgokat is észre vegyünk magunkban, amit korábban nem voltunk képesek, pedig a folyamatok korábban is hasonlóképpen lezajlottak a bensőnkben. Ide vezet az ászana gyakorlása. Mintegy „mellékhatás” képen tökéletesedik az egészségünk is, rugalmasabbá válnak az izmok.

Minden hatha jóga órán ugyanazokat a gyakorlatokat (ászanákat) gyakoroljuk?
NEM! Nincs két egyformán felépített foglalkozás. Az órák kerete hasonló (elcsendesedés, ráhangolódás, légzésfigyelés, bemelegítés és a végén savászana, relaxáció), de mindig más és más ászanákat gyakorlunk. Természetesen egy ászanát több alkalommal is gyakorlunk (főleg az álló ászanákat, melyek erőt, kitartást adnak). Először megtanuljuk az ászanákat, hogy utána el tudjunk benne lazítani, el tudjunk benne merülni megtapasztalva az egyes ászanák (testtartások) hatásait. Nagyon fontos, hogy az ászanákat megfelelő sorrendben rakjuk össze, így egy-egy ászana hatását tudjuk fokozni, a tudatosan összeállított gyakorlatsorral. Ha megfelelő válogatás nélkül, csak „találomra” rakjuk össze a gyakorlatokat, könnyen sérülést szerezhetünk.

Bármikor lehet jógát gyakorolni?
NEM! Ha bármilyen sérülésed van, ami akadályoz a mozgásban akkor szólj az oktatónak. Vannak olyan sérülések, betegségek amikor csak orvosi engedéllyel lehet jógázni, de ezek azért ritka esetek. Ha magas vérnyomásod (vagy ingadozó vérnyomásod) van, esetleg glaukómád van (zöldhályog) mindenképpen szólj az oktatónak, és a fordított testhelyzeteknél ügyelj a végrehajtásra vagy kapsz másik helyettesítő gyakorlatot. Nőknél menzesz alatt kerülni kell a nagyon megterhelő ászanákat és a fordított testhelyzeteket. Viszont pre menstruációs fájdalmakra, görcsökre vannak nagyon jó lazító, nyugtató ászanák, gyakorlatsorok.

Ha jógázni szeretnék buddhistának kell lennem?
NEM! A jóga nem vallás. A jóga egy indiai filozófiai irányzat a 6 fő indiai filozófiai irányzat egyike. Bármilyen vallású ember gyakorolhatja.

Könyvből, DVD-ből is meg lehet tanulni jógázni?
Vannak nagyszerű jóga könyvek és DVD lemezek, melyek ismereteik a jógát, de sajnos a könyv vagy a DVD sem tud figyelmeztetni, ha nem csinálod helyesen a gyakorlatokat. A jóga egy gyakorlati tudomány és a sérülések elkerülése érdekében szükséges egy oktató, egy „külső szem” aki Rád figyel miközben gyakorolsz, kiigazít és segít a gyakorlatok végzésében, ellát tanácsokkal.

Nehéznek érzed néha egy-egy ászana (testtartás) kivitelezését? Hogyan tudnál továbblépni?
A válasz egyszerű: légy figyelmes magadhoz és kíméletes. Figyelmedet irányítsd a feszülő területre, testrészre. Addig végezd csak a gyakorlatot, amíg érzed a jó nyújtózást, kellemes feszülést, de fájdalmat nem tapasztalsz. Ha elkalandozik a figyelmed, engedd meg neki, de azonnal irányítsd vissza az adott feladatra. Majd fordítsd figyelmedet a légzésedre. Figyeld a légzésed természetes ritmusát. Legyen a légzésed egyenletes és sima. Majd figyelmedet fordítsd újra az adott testrészre. Figyeld meg, körvonalazd a feszülő területet és a kilégzésekkel, együtt próbáld elengedni a feszültséget. Finom igazítás a testtartáson. Majd tovább keressük mozgásunk határait és a légzésre figyelve, lazítjuk a feszülő izmokat. Ha pontosan hajtjuk végre, az ilyen gyakorlás nem csak hatékony fizikai gyakorlat, hanem bevezető tréning a tudati gyakorlatokhoz (koncentráció, meditáció).

Forrás: Jóga és Pszichoterápia (Szvámi Ráma, Rudolph Ballentine Szvámi Adzsaja)



Ha a fentiekkel kapcsolatban szeretnél kérdezni, vagy üzenni valamit, írj.
Nagy Gábor  06/20/9175-865

2019. október 23., szerda

A jóga gyakorlásról…

A közösségi portálokra feltett profilokból az derül ki, hogy jóga nagyhatalom vagyunk, mivel minden második ember jógázik.
Már ha a jógázás alatt egyre gondolunk! Mit jelent az, hogy jógázom? Próbáltam már 1x, kitudja mikor! Napi, heti, havi rendszerességet? Vagy csak alkalomszerűen, mikor nincs jobb dolgom és a barátok sem érnek rá? Nézegetem a jógás honlapokat, olvasok a jógáról?
Vagy gyakorlok? ...és mit? Ászanákat? Légzőgyakorlatokat? Koncentrációt, meditációt?A jóga gyakorlásról elég konkrét „ajánlást” ad a 
Hatha joga pradipika:
"Az éri el a sikert, aki gyakorol. Hogyan érhetnénk el a sikert gyakorlás nélkül? Csupán a jógáról szóló könyvek tanulmányozása által sohasem érhetjük el a sikert." (Hatha Jóga pradipika 1.67.)
Neked mit jelent a jóga gyakorlása? ...és milyen rendszerességgel?

Jógaórák a hét minden napján a Prána jógastúdióban! www.gaborjoga.hu

2019. július 29., hétfő

Július 30. ÚJÉV!

forrás: https://subrosa09.files.wordpress.com/2013/09/earth-with-footprint.jpg
Nem, nem bolondultam meg (teljesen) :) , nem is a kínai újév van, hanem idén Július 29.-re esik a túlfogyasztás napja! Tavaly Aug. 2.-ra esett. Így július 30.-án, elfogyasztva a föld egy éves tartalékát, a jövő évit fogyasztjuk!

Ha azt gondolnád, hogy mi nem használunk sok energiát, lehet tévedsz, mivel a Magyarországi túlfogyasztást Június 14.-én értük el. (Forrás: https://www.portfolio.hu/vallalatok/zoldvilag/vilagkatasztrofa-keszul-jovo-hetfo-lesz-a-szomoru-nap.332095.html)

"Utána a jövőnket használjuk el: úgy élünk, mintha 1,7 Föld állna rendelkezésünkre."(forrás: http://wwf.hu/egyeb-termeszetvedelem_/1/soha-nem-volt-meg-ilyen-koran-a-tulfogyasztas-vilagnapja)

"A Global Footprint Network adatai szerint az emberiség által elhasznált természeti erőforrások és a károsanyag-kibocsátás szerdán lépi át azt a mennyiséget, amelyet a Föld egy éven belül még újra tud termelni, illetve el tud nyelni. Ezután az emberiség fogyasztása már az ökoszisztéma rovására megy." (forrás: https://www.beol.hu/orszag-vilag/iden-korabban-jott-el-tulfogyasztas-napja-925343/)


forrás: http://www.pngall.com/wp-content/uploads/2016/06/Sold-Out-PNG-Image.png
"A magyarországi adatokból az látszik, hogy mi is jóval túllépjük az ideális mértéket, hiszen ha mindenki úgy élne, mint a magyarok, akkor közel kettő(1,92) Földre lenne szükségünk."(forrás: http://wwf.hu/egyeb-termeszetvedelem_/1/soha-nem-volt-meg-ilyen-koran-a-tulfogyasztas-vilagnapja)

Tessék számolni, ha évente 5 nappal növekszik a túlfogyasztás, egy emberöltő fele elég és már január 1.-én kitehetjük a "sajnáljuk elfogyott" táblát!

2019. január 25., péntek

A koncentráció a meditáció előszobája

"Egy jóga testhelyzet gyakorlásának közepén megjelenhet például a vacsora, a desszert gondolata, vagy hogy mit rendeljünk ebédre. Az elvégzendő feladattól elkóborló gondolatok magasabb tudati funkciók hiányát jelzik. Így az alacsonyabb elme az alapvető étel utáni vágy hatása alá kerül. Az elme magára hagyja a teste, és az energia kettéoszlik: a fizikai energia a mozdulatban vesz részt, a mentális energia az ételen fantáziál. Nincs magasabb szintű működés, ami a kettőt egyesítené. A helyzet kaotikus, ezért nem lehet produktív. A testhelyzetet tökéletlenül hajtjuk végre, és ez még sérüléshez is vezethet. Az elme működése értelmetlen és zavaró - elpocsékolja az energiát."

"Amikor az alacsonyabb ételem vagy elme nem vesz fel folyamatosan érzéki benyomásokat, akkor nyitottá válik a belülről érkező impulzusokra." 

Részletek a Jóga és Pszichoterápia című könyvből

Laza lelkiállapot, a meditáció a csend, emiatt nem lehet "valamin meditálni és "a jóga hogyan vulgarizálódik el gimnasztikává" Popper Pétertől

Néhány idézet a mellékelt videóból:
"a laza lelki állapot a legmegfelelőbb, görcsösen nem lehet boldognak lenni"
"valamin nem lehet meditálni, valamire koncentrálni lehet, a valódi meditáció egy belső kiüresedés (ng: ajánlom figyelmébe minden bőség, szeretet, stb meditációt gyakorlónak  ). Amit elhatározni nem lehet, hogy én délután négykor belsőleg kiüresedek."
" a jóga elvulgarizálódik gimnasztikává és azt hiszi, hogy ő valahonnét valahová tart, ha a lábát a nyaka köré tudja tekerni"
"nem látott fegyelmezetlenebb gondolkodásúakat, mint az európaiakat...vagy a múltjukon, sérelmeiken rágódnak ami egy irrealitás, mert MÁR nincs, vagy a jövőjükön töprengenek, azt próbálják megtervezni. Boldogok akarnak lenni, a jövőben, ami egy irrealitás, mert MÉG nincs! És nem élik meg soha kellő intenzitással a jelent, a most és ittet. Azon átszaladnak!"
Popper Péter



2018. október 23., kedd

Lazíts! Yoga Nidra – a relaxáció tudománya és művészete (idegen tollakkal)

A http://semmelweis.hu-honlapon elérhető egy prezetntáció a Yoga Nidra - a relaxáció tudománya és művészete címmel.

Néhány oldal belőle:






A teljes prezentációt itt találod: http://semmelweis.hu/anatomia/files/2018/01/Yoga-nidra_NemesPeter_20180405_kiadott.ppt